července 25, 2014

LŠFJ - 4.díl - Kompozice a barvy



Dnešní díl bude o kompozici a barvách na fotografii. Jedná se o důležitou část vizuální stránky fotografování. Kompozice sice má svoje pravidla, ale jde pouze o teorii a mnohem důležitější je, co se vám líbí a fotografovat tak, aby jste z toho měli radost především vy.

Kompozice
Kompozice při fotografování jídla je víc než jen položení talíře na stůl, nastavení fotoaparátu a cvaknutí spouště. Najít správnou kompozici je stejně náročné jako najít správné světlo, ale výsledek pak stojí za to.
Kompozici v prvé řadě ovlivňuje hloubka ostrosti fotografie, o kterém jsem psala v prvním díle. Hloubka ostrosti a ostření určují, co bude na fotografii hlavní motiv, který přitáhne zrak diváka, a co bude pozadí. Při vyšších clonových číslech je prokreslena větší část fotografie než při nižších číslech. Hloubka ostrosti nezávisí pouze na clonovém čísle, ale ovlivňuje ji i ohnisková délka objektivu a vzdálenost mezi fotoaparátem a fotografovaným objektem. Důležité je dát si pozor, na které místo ostříme.
Další věc při fotografování jídla je umístění objektu. Je na zvážení, jestli umístit fotografovaný objekt do středu fotografie. Ano, přitáhne to pozornost na daný objekt, ale občas to působí trošku nudně. Někdy stačí objekt posunout mimo střed a vznikají mnohem působivější a kreativnější fotografie. Asi většina lidí, kteří fotí, už někdy slyšela o tzv. pravidlu třetin. Jedná se o to, že fotografii pomyslně rozdělíme liniemi na tři stejné části - horizontálně a vertikálně. Do průsečíků těchto linií by jsme pak měli umisťovat fotografované objekty. Největší uplatnění tohoto pravidla je v krajinářské fotografii. Já při fotografování na toto pravidlo nemyslím. Když jsem se ale dívala na některé starší fotografie, tak intuitivně se tím pravidlem zřejmě řídím. Myslím, že je dobré ho znát, jeho realizování by v mnoha případech mohlo vést k více efektnějším fotografiím.  
Na kompozici fotografie má obrovský vliv to, v jakém úhlu záběr pořídíme. Dále si ukážeme tři nejčastější.

Úhly záběru
Existují tři možnosti, z jakého úhlu vyfotografovat jídlo - z úrovně stolu, z úrovně očí a z vrchu.


  
V úrovni stolu
Jedná se o nulový úhel, kdy fotoaparát máme v úrovni stolu. Pokud fotografujeme objekt z této pozice zdůrazňujeme jeho velikost, popřípadě strukturu. Při těchto záběrech je důležité dát si pozor na vhodně zvolené pozadí, aby nerušilo hlavní objekt, případně je dobré nastavit nižší hloubku ostrosti a pozadí mít rozmazané.



V úrovni očí
Jedná se o jakýkoliv úhel mezi nulovým a pravým. Svým rozpětím se logicky jedná o nejčastěji používaný úhel. Pokud fotografujeme v tomto úhlu jde o velmi přirozený pohled na jídlo, protože přesně tak se na něho díváme, pokud sedíme u stolu a jíme. Je to asi nejjednodušší úhel, kdy se toho nedá zas tak moc zkazit a hodí se pro většinu fotografovaných objektů.  


Z vrchu
Pokud fotoaparát nastavíme kolmo k fotografovanému objektu, jedná se o přesně tento úhel. Tento úhel je obzvlášť vodný při fotografování jídla, které má nějakou zajímavou strukturu. Celkově se jedná o velmi kreativní způsob fotografování, ale určitě se nehodí na všechny objekty. Je dobré si zkontrolovat, jestli fotografujeme objekt opravdu pod pravým úhlem. Pokud to tak není, dost často vypadá objekt na fotografii, jak kdyby měl z fotografie každou chvíli vypadnout :)
Často se tento úhel záběru využívá při fotografování na instagram, protože šikovně předchází širokému záběru fotografie, který poskytují mobily a s kterým se musíme vypořádat, pokud na mobil fotografuje z úrovně stolu nebo z úrovně očí.



Teorie barev
Barvy jsou zřejmě první věc, které na fotografii zaujme. Existuje tzv. chromatický nebo barevný kruh, ve kterém jsou obsaženy barvy primární (červená, modrá, žlutá), sekundární (odvozené z primárních) a terciární (odvozené z primárních a sekundárních). Je dobré znát teorii komplementárních a analogických barev, aby jsme k fotografovanému objektu správně zvolili pozadí a dekorace. Opět připomínám, že se jedná o teorii, která se dá porušovat, jak je libo.
Analogické barvy - jsou barvy, které leží na barevném kruhu vedle sebe. Barvy jsou si odstínem velmi podobné a na fotografii vytvářejí harmonii a jemnost, ladí spolu.
Komplementární barvy - jsou barvy, které na barevném kruhu leží naproti sobě. Vytvářejí velmi silný kontrast, který při správném použití může dodat fotografii pestrost a zajímavost. Jsou to barvy oranžová x modrá, žlutá x fialová, červená x zelená.


To je pro dnešek vše a příští díl zase za týden v pátek...

2 komentáře:

  1. skvelý článok, tak ako každý zo série školy fotografovania :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tuhle školu fotografování miluju !!!!! Marki

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...